2 viktiga nycklar för att nå en stad för Kristus i 100 städer visionen 

 

Nå min stad för Kristus

"Att nå min stad" är ett stort tema men när jag reflekterade över det, handlar det verkligen om personlig evangelisering i en stad. Tratten kan utvidgas till saker som kyrkor som arbetar tillsammans med organiserade strategier, kyrkoplantering, enkla eller organiska kyrkor, pastorer som samarbetar och strategisk planering och sådant. Böcker har skrivits om ämnet, men det jag inte har sett ännu är det här temat kokat ner till ”En konversation i taget”.

Nyckel 1: Evangelisation i samarbete med den Helige Ande

 

Konversationsevangelisation är ett personligt arbete i samarbete med den Helige Ande som förbereder vägen.

Evangelium verkar ha störst inverkan på en personlig konversation i taget. Filippos och den etiopiska hovmannen är det bästa exemplet om en till en konversation där Filippos samarbetade med den Heliga Andens förarbete.

 

Andra exempel kan vara:

* Petrus och Cornelius

* Paulus och Ananias

* Paulus och Lydia

 

I vart och ett av exemplen hade den Helige Ande väglett evangelisten till rätt plats vid rätt tidpunkt för att hitta ett förberett hjärta. Små kyrkor kom igång. Kyrkor växte. Om vi ​​kan lära oss att samarbeta med den Helige Ande tror jag att de flesta av oss kommer att upptäcka att nå ut är mycket lättare.

Nyckel 2: Samarbete med den Helige Ande är rotad i bön.

 

Men för att ”plöja åkern” eller att ”be igenom” för att nå människor överväg hur man leder ett bönemöte fokuserat på att nå ut. 

 

Skapa en evangelisationsbönlista över människor du ber för regelbundet.

Be för dina vänner som inte känner Jesus. 

 

Om du vill vara delaktig i att nå din stad för Kristus är bön ett grundläggande arbete. Så starta bönemöten i din stad. 

På zoom 

På telefon

Bönepromenader 

IRL mötas 

Ledarbön 

Familjebön

Cellgruppen bön 

 

Paulus skrev i 1 Tim 2:1-8

Först av allt uppmanar jag till bön, åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan leva ett lugnt och stilla liv, på alla sätt gudfruktigt och värdigt. Detta är gott och rätt inför Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor ska bli frälsta och komma till insikt om sanningen.

Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor: människan Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen för alla. Detta vittnesbörd skulle frambäras när tiden var inne, och för detta är jag satt till förkunnare och apostel – jag talar sanning och ljuger inte – en hedningarnas lärare i tron och sanningen.

Jag vill nu att männen på varje plats ska be med heliga, lyfta händer, utan vrede och diskuterande.

 

Bön ska vara vår prioritet (uppmanas först och främst). Vår första prioritet, snarare än vår sista utväg.

Bön ska vara för alla - det kan vara hela gruppen kollektivt, eller var och en i en grupp individuellt.

 

Ta tid att be för staden och ropa till Gud för de som vi personligen känner som ännu inte känner Herren.

Jag tror att när vi ber för staden, när vi ber för dem som inte känner Kristus, när vi kultiverar att lyssna på den Helige Ande, 

når vi vår stad för Kristus, en konversation i taget.

 

Evangelisation i Sverige och din stad

Det växande antalet "andliga men inte frälsta” människor innebär att fler kommer att behöva höra evangeliet genom samtal med kristna. Du får möjlighet att kunna prata om din tro på Kristus enkelt och tydligt och fokusera på en konversationsstils evangelisation som skulle vara effektiv i:

* avslappnad konversation mellan vänner

* orsakssamtal mellan främlingar

 

REFLEKTION och HANDLING

Fråga Herren vad som talat till dig och skriv ner och gör något av detta i just din stad.

Dela med någon fler i din kyrka och stad.

 

”Och så som Mose upphöjde ormen i öknen måste Människosonen bli upphöjd, för att var och en som tror på honom ska ha evigt liv. Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. Gud har inte sänt sin Son till världen för att döma världen, utan för att världen ska bli frälst genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd. Men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.”

Johannes evangeliet 3:14-18

Image by Junior REIS
100städerLoggaWhiteTextHighRes.png
IMG_4107.jpg